Laatst gewijzigd:

Eis 9.2. Schoon wagenpark

Het doel

Het stimuleren van verduurzaming van eigen wagenpark en/of geleasde wagens met zuinigere wagens.


De eis

De organisatie heeft een eigen wagenpark en/of geleasde wagens die voldoen aan de volgende eisen:

Voor personenauto's:

  • Per 2025: Minimaal 50% van de auto's is zero- emissie (elektrisch, waterstof)
  • Per 2028: minimaal 70% van de auto's zero- emissie (elektrisch, waterstof)

In geval van lopende contracten volstaat een verklaring waarin aangegeven wordt dat overgestapt wordt op zero- emissie bij contractvernieuwing.

Voor bestelwagens, personenbussen en vrachtwagens:

  • De organisatie maakt op moment van aanschaf een businesscase en onderzoekt de total cost of ownership (tco) van zero- emissie alternatieven. Als de tco van zero- emissie lager is, de actieradius voldoende is en geen rijbewijswijzigingen nodig zijn, wordt gekozen voor zero- emissie.

Inspectiemethode

Administratieve en/of visuele controle


Ambitieniveau


Geldt voor locatietype:


Gerelateerde doelstellingen

Toelichting

Aanpak en maatregelen

Volgens de Trias Energetica kun je met behulp van onderstaande drie stappen het beste de CO2- en milieubelasting veroorzaakt door vervoer verminderen: stap 1 - meeste impact, stap 3 - minste impact. 

  • Stap 1. Beperk het energieverbuik.
  • Stap 2. Gebruik duurzame energie.
  • Stap 3. Gebruik voor de resterende behoefte fossiele brandstoffen zo efficiënt en zuinig mogelijk.  

Op basis van deze stappen zijn de vervoersmaatregelen verdeeld in vijf categorieën. Onderstaand categorieën-overzicht bevat enkele voorbeelden van specifieke maatregelen die genomen zijn door zorginstellingen. 

  1. Minder kilometers: Maatregelen in deze categorie zijn puur gericht op het verlagen van de energievraag (stap 1 van de Trias Energetica) en zorgen voor de grootste reductie in de milieubelasting door vervoer. 
  2. Alternatief vervoer: Met deze maatregelen werk je aan stap 1 en 2 van de Trias Energetica. De impact van deze maatregelen is zeer afhankelijk van de uitgangspositie en het type vervangend vervoer. 
  3. Zuiniger rijden: Wanneer met de eerste twee categorieën geen reductie of vervanging van de fossiele voertuigen mogelijk is, kan er ingezet worden op zuiniger rijgedrag (stap 3 van de Trias Energetica). 
  4. Wagenpark bijhouden: Afhankelijk van de genomen maatregelen binnen deze categorie, werk je aan stap 1 of 3 van de Trias Energetica. 
  5. Wagenpark vernieuwen: De maatregelen binnen deze categorie passen binnen alle drie de stappen van de Trias Energetica. Focus je dus eerst op maatregelen die het energieverbruik beperken. 

Subsidies en financiële regelingen duurzaam vervoer

Bpm-vrijstelling

Vanaf 2025 wordt er een vaste bpm (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) geheven op elektrische auto's, die voorheen vrijgesteld waren van deze belasting. De bpm is afhankelijk van de CO2-uitstoot van het motorrijtuig en kent een minimumtarief va 667,- voor volledig elektrische motorrijtuigen.  

Werkgroep Duurzame mobiliteit

Deze werkgroep rond een van de grootste veroorzakers van onze footprint heeft al een uitgebreid draaiboek op haar naam staan.

Meer over deze werkgroep

Begrippenlijst

De total cost of ownership is het totaalbedrag aan kosten waar niet alleen de aanschafwaarde in zit, maar je rekent de kosten mee vanaf de aanschafprijs tot het moment dat je er afstand van doet. Je kunt denken aan kosten zoals: onderhoudskosten, reparatiekosten, voorraadkosten etc. 

Een andere vraag over deze eis?

Vragenuurtje Milieuthermometer Zorg versie 7.0

online

Milieuthermometer Zorg

Veelgestelde vragen én antwoorden over de Milieuthermometer Zorg versie 7.0 vind je hier. Informatie over de thema's en eisen binnen de…

Handige links en documenten

We hebben alle relevante links en documenten overzichtelijk bij elkaar gezet.