CO₂-routekaart
De CO₂-routekaart laat zien op welke manier je als organisatie je vastgoedportefeuille in lijn brengt met de klimaatdoelen van 2030 en 2050.
CO₂-routekaart
De CO₂-routekaart laat zien op welke manier je als organisatie je vastgoedportefeuille in lijn brengt met de klimaatdoelen van 2030 en 2050.
Hoe werkt de CO₂-routekaart
Je plant zoveel mogelijk op natuurlijke momenten (nieuwbouw / renovatie / vervanging) energiemaatregelen in. De CO₂-routekaart geeft vervolgens inzicht in de verwachte besparingen (op energie, CO₂ en kosten) en de daarvoor benodigde investeringen. Zowel eigendom als huur wordt hierbij meegenomen.
De bestuurder stelt de plannen in de CO₂-routekaart vast, als verbindende schakel tussen strategie, financiën en uitvoering. Onderdeel van de vaststelling is dat er voor in ieder geval vier jaar financiële ruimte en capaciteit is geregeld om de ingeplande maatregelen uit te voeren.
Waaruit bestaat een CO₂-routekaart?
Voor cure is er een invulformat portefeuilleroutekaart dat dient als CO₂-routekaart. Bij dit invulformat is ook de bestuurlijke vaststelling opgenomen.
Voor care zijn er twee documenten die samen de CO₂-routekaart vormen:
- Ingevulde CO₂-reductietool of vergelijkbare tool: Met deze tool bereken je de ontwikkeling van het vloeroppervlakte (m2 GO) en het energieverbruik (kWh, m3 aardgas, warmte (GJ)) op basis van ingeplande maatregelen voor energiebesparing, duurzame energie en CO₂-reductie.
- Bestuursoplegger: In dit document is bestuurlijke ondersteuning voor de plannen vastgelegd, inclusief financiële commitment.
Welke organisaties moeten een routekaart opstellen?
Van alle grote zorgorganisaties (> 250 fte) wordt gevraagd om een CO₂-routekaart op te stellen en bij te houden. Lees hier waarom. Voor de ziekenhuizen (cure) ziet de routekaart er iets anders uit dan voor de langdurige zorg (care) en revalidatie.
Zorgorganisaties met een EED-auditplicht of die lid zijn van een brancheorganisatie in de zorg (ActiZ, de Nederlandse ggz, VGN, NFU of NVZ) moeten in ieder geval een CO₂-routekaart opstellen.

Maar ook als je niet EED-auditplichtig bent, maar wel je vastgoed strategisch wilt verduurzamen (en wie wil dit nou niet?) is het zinvol om een routekaart te maken. Je gaat daarmee de noodzakelijke aanpassingen inplannen op natuurlijke momenten. En het geeft je als organisatie meer inzicht in de besparingen en benodigde investeringen voor duurzaam onderhoud en beheer.
Voor eerstelijns en kleinere zorgorganisaties (<10 gebouwen) is er geen verplichting om een CO₂-routekaart op te stellen. Voor hen zijn er andere tools beschikbaar om te verduurzamen, zowel strategisch als meer praktisch. Kijk welke hulpmiddelen voor verduurzamen voor eerstelijns er zijn.
Huur of eigendom
Het maakt niet uit of het vastgoed in eigendom is of gehuurd. Ook voor gehuurd vastgoed is het aan de gebruiker (de zorgorganisatie) om verduurzamingsbeleid te maken. Natuurlijk zoveel mogelijk samen met je verhuurder.