Terug naar zoekresultaten

Oplaadpunt voor elektrische voertuigen

Beschrijving

Stimuleer jouw werknemers en bezoekers om elektrisch te rijden door op of bij de werklocatie(s) oplaadpunten neer te zetten. Zorg ervoor dat de oplaadpalen (voor bezoekers) goed zijn aangegeven. Plaats bebording en belijning om aan te geven dat deze parkeerplaats alleen bedoeld is voor elektrische voertuigen.

Verkeersbord opladen elektrische voertuigen
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij Careyn in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .

Er bestaan oplaadpunten in meerdere vormen: de oplaadpaal, de oplaadzuil en wandmodellen. Onafhankelijk van het uiterlijk bestaan er verschillende oplaadtechnieken:

  • Normaal laden (zoals via stopcontact)
    • 1-fase wisselstroom (230 Volt, 16 of 32 Ampère); laadt het voertuig met 3.700 tot 7.4000 Watt
    • Laadt kleine accupakketjes tot 20 kW in circa 3 tot 6 uur, een Tesla met 70 kW van volledig opladen kost 9,5 tot 19 uur
    • Geschikt voor alle huidige elektrische voertuigen

  • Snel laden (DC-snelladen)
    • Gelijkstroom (400 Volt, 125 Ampère) laadt het voertuig met 50.000 Watt
    • Een lege accu volledig laden duurt slechts 15 tot 30 minuten
    • Geschikt voor een beperkt aantal elektrische voertuigen, niet geschikt voor plug-in voertuigen die naast een elektromotor ook een brandstofmotor hebben
    • Snelladen vergt veel capaciteit van de installatie
    • Snelladen is alleen aantrekkelijk voor vervoerbedrijven die minstens 20 keer per dag laden
  • 3-fase laden met 11 of 22 kW
    • 3-fase wisselstroom (3×230 Volt, 16 of 32 Ampère); laadt het voertuig met 11.000 tot 22.000 Watt
    • Laadt kleine accupakketjes tot 20 kW in 1 tot 2 uur.
    • In de meterkast een 3-fasen aansluiting benodigd

Heeft jouw bedrijf of organisatie zonnepanelen en regelmatig een overschot aan zelf opgewekte stroom? Dan zijn bidirectionele laadpalen mogelijk interessant.

Toepasbaarheid

Deze maatregel is toepasbaar bij bedrijven en instellingen met een eigen parkeergelegenheid. Ook voor organisaties die geen eigen wagenpark hebben, maar wel veel woon-werkverkeer en/of bezoekersverkeer. Maak een inschatting van het benodigd aantal laadpunten, bijv. via een enquête. Vraag hoeveel werknemers een elektrische auto bezitten of van plan zijn aan te schaffen.

Het bouwbesluit stelt (sinds 2020) eisen aan het aantal laadpalen:

  • Bestaande bouw: Als meer dan 20 parkeerplaatsen -> minimaal 1 oplaadpunt (vanaf 2025)
  • Nieuwbouw: Als meer dan 10 parkeerplaatsen -> minimaal 1 oplaadpunt
  • Nieuwbouw: Als meer dan 10 parkeerplaatsen -> leiding doorvoeren voor 1 op 5 plekken
  • Renovatie/natuurlijk moment -> bovenstaande van toepassing (mits aanpassing < 7% van de verbouwkosten)

Plaats de oplaadpaal bij voorkeur in de buurt van een al bestaande voedingskast. Op die manier zijn er weinig graafwerkzaamheden. Wanneer een laadpunt in een binnenruimte wordt geplaatst moet er, in verband met brandveiligheid, een sprinklerinstallatie geplaatst worden.

Milieu aspecten

Door een oplaadpunt te plaatsen stimuleer je het gebruik van elektrische voertuigen (lees verder over elektrische personen- en bestelauto’s). Elektrische auto’s zorgen voor 100% vermindering van lokale luchtverontreiniging en 65% minder uitstoot van broeikasgassen dan een gemiddelde auto. Indien de auto wordt opgeladen met groene stroom, dan rijdt de auto klimaatneutraal. Elektrische auto’s zijn ook erg stil, vanwege het ontbrekende motorgeluid.

Oplaadpunt laadpaal elektrische auto
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij ASVZ in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .

Financiële aspecten

De hardware-kosten voor een laadpaal met enkel laadpunt voor normaal laden bedragen € 600 tot € 2.500 en voor een dubbele lader € 600 tot € 2500. Daar komen per laadpaal ook nog € 600 tot € 2000 installatiekosten bij, afhankelijk van de locatie. Bij een snelladekomen daar voor alledrie de type laadpalen nog onderhoudskosten bij.

Een kleine organisatie kan, eventueel met buurbedrijven, de gemeente of een commerciële aanbieder vragen om een (publiek) oplaadpunt te realiseren. Stichting E-laad is één van de partijen die op verzoek publieke oplaadpunten plaatst. Op laadpaalnodig.nl kan eenvoudig een openbare laadpaal aangevraagd worden. Het voordeel hiervan is dat er geen administratieve lasten zijn voor de eigen organisatie. Maak bij een gedeeld oplaadpunt goede afspraken over wanneer welk bedrijf zijn voertuig mag opladen.

Een grotere organisatie kan, afhankelijk van het type laadpaalgebruiker, diverse terugverdienmogelijkheden toepassen:

  1. De stroomkosten worden verrekend via de parkeertarieven. Deze optie is met name geschikt voor oplaadpunten met veel bezoekersverkeer, zoals bij een ziekenhuis of recreatiepark.
  2. De stroomkosten worden verrekend via de arbeidsvoorwaarden. In dit geval zijn er geen parkeerkosten voor het bezoekersverkeer. Deze optie is met name geschikt voor oplaadpunten met weinig bezoekersverkeer.
  3. De stroomkosten worden verrekend via een interoperabele laadpas. Een werknemer of bezoeker kan een laadpas aanschaffen via diverse marktpartijen. De pas is bruikbaar bij alle Nederlandse (semi)-publieke laadpunten. Via de pas wordt er per afgenomen kWh een bedrag afgeschreven. Het nadeel van deze methode is dat er extra administratieve lasten zijn voor de werkgever.

Kies bij de bovenstaande drie opties voor een kostenvergoeding die niet veel hoger ligt dan de kosten voor thuisladen (neem als richtlijn € 0,20 tot 0,25 €/kWh).

Diverse gemeenten geven subsidie voor het plaatsen van (publieke) laadpalen, informeer bij je gemeente naar lokale subsidiemogelijkheden.

Aanvullende informatie

De maatregel is afkomstig van Stimular.nl, een website die actueel gehouden wordt door Stichting Stimular. Op Stimular.nl vindt u nog meer besparingstips, voorbeelden en inspiratie, ook voor andere branches.