Terug naar zoekresultaten

Energiezuinige schepen

Beschrijving

Door gebruik te maken van nieuwe technieken kan je het brandstofverbruik van jouw schip verminderen.

Bestaande schepen

Voor bestaande schepen zijn er beperkte mogelijkheden, omdat de investeringen voor grote aanpassingen vaak te groot zijn. Maatregelen voor bestaande schepen zijn kleiner en kunnen opgenomen worden in jouw SEEMP (zie maatregel Energiezuinig varen). Een aantal voorbeelden zijn:

  • Antifouling en onderwaterverf: vermindert weerstand doordat minder algen en andere beesten vast kunnen hechten
  • Minder hulpmotoren aan boord
  • Energiezuinige compressoren
  • Aan/uit schakelaars bij huishoudelijk apparatuur
  • Led-verlichting
  • Vervangen van de scheepsmotor door een nieuwe energiezuinige scheepsmotor

Nieuwe schepen

Bij nieuwe schepen zijn er meerdere mogelijkheden om het brandstofverbruik te verminderen.

  • Romp: aanpassingen aan de romp die voornamelijk de weerstand van het schip verminderen:
    • Vorm: Moderne vormen voor de romp hebben minder weerstand in het water.
    • Lichter materiaal: Nieuwe materialen kunnen de staalconstructie vervangen. Zo zijn er composieten (hoogwaardige vezel versterkte kunststoffen) die 50% lichter zijn dan staal.
    • Luchtgesmeerde romp: Dit zogenoemde ACES-systeem drukt een klein beetje lucht uit een voorraadkamer onder de romp. Daardoor ontstaat een luchtkussen tussen romp en water, waardoor het schip soepeler beweegt.
  • Schroef: aanpassingen die de aandrijving van het schip zuiniger maken:
    • Contra rotating: Hier wordt gebruik gemaakt van tegenovergestelde draaibewegingen. Dit design verbetert de stuwkracht.
    • Propellor hull interface: Optimalisatie van achterkant van het schip, en hoe de propeller hierop geïnstalleerd is.
  • Schone brandstof
    LNG (Liquefied Natural Gas) ofwel vloeibaar aardgas is een schone brandstof voor schepen. LNG heeft een veel lagere uitstoot aan schadelijke stoffen dan stookolie, en geeft ook lagere brandstofkosten. Aardgas wordt vloeibaar (en dus LNG) door het te koelen tot – 162°C. Hierbij krimpt het volume met een factor 600. Hierdoor wordt LNG goed vervoerbaar naar tank- en bunkerstations en past er veel in de brandstoftank voor een hogere actieradius.

Toepasbaarheid

Deze maatregelen zijn toepasbaar op allerlei schepen. Afhankelijk van de toepassing van een schip zal een onderwerp belangrijker zijn dan een ander.

Er wordt gewerkt aan een aantal ‘indexen’ om een schip te beoordelen op zijn luchtemissies (NOx, SOx, fijn stof en CO2). De verwachting is dat o.a. havens gebruik zullen maken van deze tools, om zo bijvoorbeeld korting op havengeld of servicekosten te geven of het meest duurzame schip of de meest duurzame scheepseigenaar te kunnen kiezen. Voorbeelden van dergelijke tools zijn Environmental Ship Index, ofwel ESI en Clean Shipping Index, ofwel CSI.

Milieu aspecten

Bovengenoemde maatregelen verminderen het energieverbruik van jouw schip en ook de emissies naar de lucht.

Bestaande schepen

  • Het gebruik van de juiste verf en antifouling kan 5 tot 15% in verbruik schelen.
  • Met ledlampen en aan/uit schakelaars kan afhankelijk van hoeveel uren de lampen branden ruim 10% op het energieverbruik bespaard worden.

Nieuwe schepen

  • Veranderingen en optimalisatie van de romp kunnen gemiddeld 10% aan brandstofverbruik verminderen.
  • Het gebruik van alternatieve brandstoffen als LNG kan leiden tot 33% minder CO2-uitstoot. Ook in uitstoot van NOx kan dit tot 5% schelen.

Financiële Aspecten

Kosten bij een bestaand schip zijn vaak kleine investeringen die zich snel terugverdienen. Technische maatregelen die je neemt bij een nieuw schip kunnen flinke investeringen zijn en verdienen zich na langere tijd pas terug.

Bepaalde antifoulingsystemen staan op de Milieulijst (2024, code B 3332) en komen daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregelingen MIA (milieu investeringsaftrek) en VAMIL (willekeurige afschrijving milieu investeringen). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil. Deze regeling houdt in dat 27% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA) en dat 75% van de aanschafkosten willekeurig mag worden afgeschreven (VAMIL).

Elektrische scheepsaandrijving staat op de Milieulijst. (2024, code D 3322) en komt daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregelingen MIA (milieu investeringsaftrek) en VAMIL (willekeurige afschrijving milieu investeringen). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil. Deze regeling houdt in dat 36% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA.

Voor de binnenvaart staat energiezuinige scheepmotoren van een bestaand vaartuig op de energielijst (2024, code 240612 voor de energiezuinige scheepmotor) en komt daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor Energie Investerings Aftrek (EIA). Dit betekent dat je een extra bedrag ter grootte van 40% (2024) van het investeringsbedrag ten laste mag brengen van de winst. Zie voor meer informatie www.rvo.nl/eia.

De maatregel is afkomstig van Stimular.nl, een website die actueel gehouden wordt door Stichting Stimular. Op Stimular.nl vindt u nog meer besparingstips, voorbeelden en inspiratie, ook voor andere branches.