Terug naar zoekresultaten

Waterstofauto's op brandstofcel

Beschrijving

De waterstofauto is een auto die op waterstof rijdt. Een waterstofauto stoot zelf geen schadelijke emissies uit. De productie en distributie van waterstof is op dit moment niet emissievrij. Een waterstofauto is pas duurzaam als de waterstof duurzaam is geproduceerd.

Er zijn (feb 2019) vier Japanse waterstofauto’s te koop: van Hyundai, Toyota en Honda. Naar verwachting komen er ook van andere fabrikanten waterstofauto’s op de markt. De actieradius van deze auto’s ligt tussen de 500 en 650 km en tanken is in drie minuten gedaan. In deze twee opzichten wint de waterstofauto het van de elektrische auto.
Op dit moment zijn er slechts vier waterstoftankstations, in: Arnhem, Delfzijl, Helmond en Rhoon. De planning van de rijksoverheid is om dit flink uit te breiden. Eind 2020 moeten er twintig waterstoftankstations in Nederland zijn.

Toepasbaarheid

Omdat er nog maar vier waterstoftankstations in Nederland zijn (feb 2019), is de waterstofauto nog niet algemeen toepasbaar. Indien je woont/werkt in de buurt van een van deze vier tankstations is rijden op waterstof wel mogelijk.

Milieuaspecten

De waterstofauto is niet per definitie duurzaam. Alleen als de waterstof is opgewekt met groene stroom rijdt de auto zonder directe en indirecte schadelijke emissies. Op dit moment veroorzaakt een waterstofauto in de keten meer milieubelasting dan een elektrische auto. Zie maatregel Duurzame brandstoffen voor personenauto’s en bestelauto’s.

Financiële aspecten

Anno 2019 is de aanschafprijs van de waterstofauto’s €55.000 excl. btw tot €70.000 excl. btw. De aanschafkosten zijn dus hoger dan een vergelijkbare auto op fossiele brandstoffen. De waterstofauto’s rijden ongeveer 1 kg op 100 km. Dit komt overeen met €0,10 per km. Dat is ongeveer vergelijkbaar met benzine.

Financieel voordeel

De belastingen liggen tot 2025 lager.

  • Er is een gunstige fiscale bijtelling (12%, 2021) tot een catalogusprijs van € 40.000. Daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. De bijtelling wordt tot en met 2026 stapsgewijs verhoogd tot 22%.
  • Er hoeft tot 2025 geen BPM of MRB betaald te worden bij waterstofauto’s.
  • Waterstofpersonenauto’s staan op de Milieulijst. (2024, code F 3109) en komt daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregelingen MIA (milieu investeringsaftrek) en VAMIL (willekeurige afschrijving milieu investeringen). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil. Deze regeling houdt in dat 45% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA) en dat 75% van de aanschafkosten willekeurig mag worden afgeschreven (VAMIL). Bestelauto’s staan ook op de Milieulijst met de codes: G 3101 en G 3104. Voor deze maatregelen geld dat 45% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA).
  • Voor een nieuwe, volledig emissieloze bedrijfsauto kun je een aanvraag doen voor de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Met deze regeling ontvang je 10% van de netto catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10% van de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2). Het subsidiebedrag bedraagt maximaal € 5.000 voor iedere bedrijfsauto. In aanmerking komen voor SEBA bij operationele lease is mogelijk als uw leasemaatschappij de subsidie aanvraagt en verwerkt in het operationele leasecontract. De subsidieregeling loopt t/m 2025. Het subsidiebudget van de regeling heeft ieder jaar een maximum.

Aanvullende informatie

Bron: Stichting Stimular

De maatregel is afkomstig van Stimular.nl, een website die actueel gehouden wordt door Stichting Stimular. Op Stimular.nl vindt u nog meer besparingstips, voorbeelden en inspiratie, ook voor andere branches.