Terug naar zoekresultaten

Energiezuinige reclameverlichting (niet alleen een led-lamp)

Beschrijving

Verlichting wordt voor reclamedoeleinden gebruikt, omdat lichte plekken de aandacht trekken. Let bij de keuze voor (energiezuinige) verlichting voor reclamedoeleinden op:

  • Lichtniveau in de omgeving
    Door het lichtniveau in de directe omgeving te verlagen, kan met minder licht (op of vanuit het object) het gewenste resultaat worden bereikt.
  • Armatuur
    Licht schijnt vaak alle kanten op, maar moet naar die plek worden ‘gestuurd’ waar het is gewenst.
  • Wijze van schakelen
    Een lamp die onnodig brandt, gebruikt onnodig elektriciteit, zie de tip Schakel reclameverlichting op schemerschakelaar en tijdschakelklok
  • Lamptype
    Gloeilampen, halogeenstralers, neon en TL-lampen zijn géén goede keuze meer voor reclameverlichting. Kies voor led-verlichting.

Lamptype die gebruikt werden voor reclameverlichting

De efficiëntie van lampen wordt uitgedrukt in de hoeveelheid licht (lumen) die per verbruikte energie (Watt) geproduceerd wordt:

  • Gloeilamp: 6 – 22 lumen/Watt
  • Halogeenlamp: 8 – 18 lumen/Watt, en voor halogeenlampen met HIR-technologie (Halogen Infra Red) tot 40 lumen/Watt
  • Led-lamp: 20 – 180 lumen/Watt
  • TL-lamp: 80 – 120 lumen/Watt

Voordelen led-verlichting voor reclameverlichting

  1. Straalt meer licht uit als het koud is (kouder dan kamertemperatuur). TL-verlichting geeft het meeste licht als het warmer is dan kamertemperatuur.
  2. Kan eenvoudig gedimd en regelmatig in- en uitgeschakeld worden, waardoor meer energie bespaard kan worden.
  3. Is al gekleurd. Door gebruik te maken van verschillende kleuren led-verlichting kan iedere kleur worden gemengd. Door het aanbrengen van gekleurde filters voor TL-verlichting wordt vaak het gewenste effect gerealiseerd, maar wordt ook een deel van het licht tegengehouden. De lichtopbrengst van een TL-lamp kan daardoor met 50% afnemen.
  4. Kan goed op een bepaald vlak worden gericht, doordat het een puntbron is, met een kleine spiegel achter de verlichting. TL-verlichting moet hiervoor voorzien worden van spiegelreflectoren en echt sterk geconcentreerd licht is bij TL-verlichting niet mogelijk.
  5. Heeft een lange levensduur heeft, zodat de onderhoudsfrequentie afneemt (wenselijk voor verlichting op moeilijk bereikbare plekken).

Led-verlichting kan op meerdere manieren ingezet worden als reclameverlichting:

  • Voor het aanlichten van reclameborden.
  • Voor het oplichten van reclameobjecten.
  • Vergelijkbaar met neonverlichting (helder felgekleurde lijnen met buigbare led-strips)

Toepasbaarheid

Deze maatregel is toepasbaar op reclameverlichting, zoals lichtbakken (dak-, gevel- en zuilopstelling) en aangelichte reclameborden. De maatregel is toepasbaar als de huidige reclameverlichting een lage efficiëntie heeft, bijvoorbeeld als gebruik gemaakt wordt van gloeilampen, halogeenstralers, neon en conventionele TL.

Milieu aspecten

Besparing op elektriciteitsverbruik.

Financiële aspecten

Niet bekend. Vraag een offerte aan bij uw huisinstallateur.

Over het algemeen loont het om de lampen ‘zo snel mogelijk’, in dit geval dus ook als de lamp nog niet aan vervanging toe is, te vervangen.

Aanvullende informatie

Voorkom lichthinder door reclameverlichting. Zie de NSVV-publicatie richtlijn lichthinder.

Bronnen: Stichting Stimular

De maatregel is afkomstig van Stimular.nl, een website die actueel gehouden wordt door Stichting Stimular. Op Stimular.nl vindt u nog meer besparingstips, voorbeelden en inspiratie, ook voor andere branches.