Terug naar zoekresultaten

Vervoersmanage­ment­plan

Beschrijving.

Ontwikkel een vervoersmanagementplan om de impact van vervoer op klimaat en de leefomgeving te beperken. Splits dit uit in de thema’s woon-werkverkeer, zakelijk verkeer, goederenvervoer en/of bezoekersverkeer. En zorg vervolgens dat de maatregelen planmatig worden uitgevoerd.

De samenleving kan niet zonder het vervoer van personen en goederen maar tegelijkertijd heeft vervoer nadelige effecten op de gezondheid en de kwaliteit van de leefomgeving. Het toepassen van vervoermanagement kan een organisatie en de maatschappij uiteenlopende voordelen opleveren: 

  • Energie besparen (brandstof)
  • Verbeteren luchtkwaliteit (o.a. fijnstof)
  • Aanpakken van het klimaatprobleem (door reductie van CO2)
  • Verminderen van verkeerslawaai
  • Verbeteren bereikbaarheid
  • Kosten besparen door vermindering vervoersbewegingen

De onderstaande informatie in deze maatregel is niet actueel. We zijn bezig met een update naar aanleiding van de Omgevingswet (april 2024). Ondanks de aanpassing in de wetgeving, is het maken van een vervoersmanagementplan of een duurzaam vervoersbeleid nog steeds raadzaam om de eigen milieu-impact te verminderen.

Op grond van de Wet milieubeheer (Wm), het Activiteitenbesluit milieubeheer (Activiteitenbesluit) en/of de Europese Energie-Efficiency Richtlijn (EED) dienen bedrijven op grond van de zorgplicht de nadelige gevolgen van vervoer zo veel mogelijk te voorkomen. De Handreiking Vervoersmanagement concretiseert de zorgplicht voor vervoer aan de hand van:
A. De vervoersrelevantie
B. Het vervoersmanagementplan

A. De vervoersrelevantie

In de Handreiking Vervoersmanagement staan drempelwaarden waarboven het nemen van maatregelen voor de betreffende vervoersvorm relevant is. De drempelwaarden gelden op vestigingsniveau van een bedrijf, terwijl in de praktijk vervoer vaak centraal (op concernniveau) wordt aangestuurd. De drempels voor vervoersrelevantie zijn:

vervoersrelevantie bron Handreiking vervoer

(*) van “eigen” vervoer is ook sprake als de vervoermiddelen geleased zijn.
Bron afbeelding: Handreiking Vervoersmanagement

Onder goederenvervoer over water vallen binnenvaart en shortsea. Luchtvaart en zeescheepvaart (deepsea) zijn uitgesloten in het Energieakkoord en daarmee ook in de Handreiking Vervoersmanagement.

B. Het vervoersmanagementplan

Wanneer bedrijven met 1 of meer vervoersvormen boven de drempelwaarden uitkomen kan het bevoegd gezag vragen om een “besparingsplan zorgplicht vervoer”, ook wel vervoermanagementplan of vervoersaudit of vervoersplan genoemd. Om minimaal aan de zorgplicht te voldoen, moet het plan onderstaande onderdelen bevatten, en dient dit plan geïntegreerd te worden in de bedrijfsvoering.

Besparingsplan zorgplicht vervoer bron handreiking

Bron afbeelding: Handreiking Vervoersmanagement

De nulmeting behandelt de bedrijfsactiviteiten, vervoersvormen en bijbehorende emissies. Na het vaststellen van de ambities kiest een bedrijf passende vervoersmaatregelen. In de maatregelen-database op stimular.nl staan meer dan 80 tips over vervoer gecategoriseerd naar thema en proces. Zie

Toepasbaarheid

Voor alle vestigingen van organisaties, klein of groot, die in één of meer categorieën vervoersrelevant zijn. Maar ook voor bedrijven die los van de wettelijke eisen kosten en milieu willen sparen met een vervoersmanagementplan.

Milieu aspecten

De milieueffecten van deze maatregel zelf zijn beperkt. Zodra het plan tot uitvoering komt nemen de effecten van de afzonderlijke maatregelen toe door synergiewerking dankzij de planmatige aanpak.

Financiële aspecten

De kosten van het maken van een vervoersmanagementplan zijn afhankelijk van de aanpak en de omvang van het plan. Een bedrijf kan een vervoersplan zelf opstellen, uitvoeren en beheren. Om hierin expertise te ontwikkelen zijn cursussen beschikbaar. Maar er zijn ook gespecialiseerde bureaus die een vervoersplan kunnen opzetten.

De functie van vervoerscoördinator is vaak te combineren binnen de afdeling facility management of personeelsmanagement. De vervoerscoördinator kan zichzelf terugverdienen als het werk succesvol is (bijvoorbeeld minder zakenauto’s nodig, een daling van transportkilometers, of minder parkeerplaatsen).

Aanvullende informatie

Het kan zinvol zijn om een vervoerscoördinator of -manager aan te wijzen. Deze persoon heeft een aanjaagfunctie, is aanspreekpunt voor het thema vervoer en heeft taken op het gebied van informatieverstrekking en coördinatie.

Op de website van Infomil is de wet- en regelgeving omtrent vervoermanagement nader toegelicht.

Bronnen: Stichting Stimular, Handreiking Vervoersmanagement

De maatregel is afkomstig van Stimular.nl, een website die actueel gehouden wordt door Stichting Stimular. Op Stimular.nl vindt u nog meer besparingstips, voorbeelden en inspiratie, ook voor andere branches.