Dossier:
Communicatie

Campagnes

Een campagne of actie is een goede manier om op een speelse manier bewustwording te creëren voor een bepaald onderwerp. Blootstelling aan een nieuw gedachtegoed is beter te overzien als het afgebakende periode betreft. En juist die blootstelling (exposure) is een goed mechanisme om meningen en gedrag te veranderen.

Het is belangrijk dat u als milieucoördinator in beeld brengt wat deelname opgeleverd heeft. Bijvoorbeeld: Laat na een warmetruiendag aan het personeel weten hoeveel stookkosten en CO2-reductie ze met hun deelname bespaard hebben. Of reken uit hoeveel bekertjes bespaard zijn met de ‘bring-your-own-cup’ dag. Dit geeft medewerkers het gevoel dat ze iets goeds gedaan hebben en hopelijk het idee dat dat minder moeite kostte dan dat ze van te voren hadden gedacht.

Mensen zijn daarnaast ook bereidwilliger te luisteren naar een rolmodel dan een doorsnee persoon. Vraag de voorzitter van de Raad van Bestuur ook om zijn eigen kop mee te nemen, een boom te planten of een keertje fietsend naar werk te komen. Of maak bijvoorbeeld gebruik van bekende figuren uit de medische wereld met een boodschap voor duurzaamheid.

  • Dag/week/maand van de duurzaamheid
  • Warmetruiendag (kies zelf een dag/week of doe met landelijk initiatief mee)
  • Energiebespaarweek (beeldschermen, computers, printers, televisies uit na werk)
  • Energie- of afvalstrijd (welke locatie/afdeling/woongroep kan het verbruik of afval het meest verminderen in een bepaalde periode)
  • Bring you own Cup
  • Kraanwater(mid)dag
  • Geen vlees of vis dag/week/maand
  • Meatless monday
  • Fiets naar je werk dag/week/maand (low car diet)
  • Carpool week
  • Open training ‘Het nieuwe rijden’
  • Gratis banden op spanning
  • Gratis fietsbeurt
  • Gratis E-bike cursus
  • Kleding ruil-dag (evt. i.c.m. oude kleding inzameling)
  • Collectief ledlampen inkopen
  • E-learning op verschillende topics.

Kijk ook eens bij de milieumaatregelenmodule voor direct uit te voeren duurzame maatregelen!