Dossier:
Vervoer

Wetgeving duurzaam vervoer

De thema’s zakelijke en woon-werk mobiliteit komen op het moment van schrijven (2024) steeds duidelijker terug in de Nederlandse wetgeving en het rijksbeleid. Doordat het Klimaatakkoord uit 2019 mobiliteit hoog op de agenda zet, neemt de overheid nu steeds meer actie om de mobiliteitsdoelstellingen uit het Klimaatakkoord te behalen. Dit leidt tot stimulerende en regulerende acties.
In het dossier ‘Wetgeving & Subsidies’ staat alle wetgeving bij elkaar. Hieronder een samenvatting van de wetgeving die van toepassing is op duurzame mobiliteit.


  • Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM)

    Werkgevers met meer dan 100 werknemers moeten een jaarlijkse rapportage gaan indienen voor werkgebonden personenmobiliteit (woon-werk en zakelijk). Deze regeling gaat op 1 juli 2024 in.

  • EED-auditplicht

    De EED-auditplicht komt voort uit de zogeheten Energy Efficiency Directive (EED). Zorgorganisaties met meer dan 250 medewerkers zijn verplicht tot het opstellen van een 4-jaarlijkse energiebesparingsrapportage op concernniveau. Het zakelijk vervoer is hier ook een onderdeel van. Deze rapportage vraagt om een rapportage van het energieverbruik van het vervoer dat onderdeel is van de bedrijfsmiddelen van de organisatie zelf of dat gezien wordt als onderdeel van de bedrijfsvoering. Daarnaast moeten energiebesparende maatregelen voor het vervoer in kaart gebracht worden.

    De derde ronde EED-plicht is medio 2023 gestart.

    MPZ heeft afgelopen twee rondes vrijstelling voor de EED-plicht geregeld via het Milieuthermometer Zorg certificaat. De vrijstelling geldt ook voor de derde ronde. Let op: de vrijstelling geldt alleen voor zorglocaties met een keurmerk of voor de hele organisatie als ze het keurmerk op organisatieniveau behaald hebben. M.a.w. als er locaties zijn die niet zelf of via organisatieniveau gekeurd zijn, moeten ze voor die locaties nog voldoen aan de EED-plicht.


  • Clean Vehicles Directive (CVD)

    Door middel van publieke inkoop wil de overheid het gebruik van schone, energie-efficiënte voertuigen bevorderen

  • Zero emissie doelgroepenvervoer

    Door aanbestedingen kan vanaf 2025 volledig zero emissie doelgroepenvervoer bereikt worden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nam het initiatief om hiervoor een bestuursakkoord en convenant op te stellen.

  • Wetgeving inzake plaatsen van laadpalen

    Met de herziene Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) komt er een verplichting voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de private gebouwde omgeving.

  • Wetgeving inzake brandveiligheid

    Ten tijde van dit schrijven (2021) is er aanvullende wetgeving in ontwikkeling over de brandveiligheid en brandblusvoorzieningen bij parkeergarages. Het gaat hierbij om nieuwbouw parkeergarages onder hogere (> 13 meter) woon- en andere verblijfsgebouwen, zoals ziekenhuizen.

  • Milieu- en zero-emissie zones

    Steeds meer gemeenten voeren milieu- en/of zero-emissie zones in. Het doel van beide type zones is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. In een milieuzone hebben oude, vervuilende dieselvoertuigen zoals personenauto’s, bestel- en vrachtwagens en bussen geen toegang. Zero-emissie zones gelden alleen voor vrachtverkeer en bedrijfsmatig gebruikte bestelwagens. Deze mogen alleen de zero-emissie zone inrijden als ze geen emissie uitstoten.

Vorige // Volgende

Kijk ook eens bij de milieumaatregelenmodule voor direct uit te voeren duurzame maatregelen!